ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DE UITVOER VAN EENMALIGE SCHOONMAAKWERKZAAMHEDEN
Versie 1.0 opgemaakt 18 mei 2015 te Amsterdam, gedeponeerd bij KvK Amsterdam onder dossiernr
63362139
Algemene voorwaarden van Schoonmaakunie handelend onder de naam Schoonmaakwoede gevestigd te Amsterdam
aan de Transformatorweg 28. Rechtsvorm:
Besloten Vennootschap.
a. Werkzaamheden: Schoonmaakwerkzaamheden en/of andere gerelateerde diensten.
b. Partijen:.
Opdrachtgever:
de natuurlijke of rechtspersoon, ten behoeve van wie op basis van deze voorwaarden werkzaamheden worden
verricht. Niet als opdrachtgever in de zin van deze voorwaarden kan worden beschouwd de natuurlijke of
rechtspersoon ten behoeve van wie in onderaanneming schoonmaakwerkzaamheden en/of andere
bedrijfsdiensten worden verricht, terwijl die werkzaamheden door hemzelf zijn aangenomen. (Zie ook:
Algemene Voorwaarden van Onderaanneming.)
Aannemer:
Schoonmaakunie B.V. handelend onder de naam Schoonmaakwoede
c. Werkprogramma:
Het formulier waarop de aannemer in overleg met de opdrachtgever een werkomschrijving heeft aangegeven,
zo mogelijk tevens plaats, tijd en frequentie van de verschillende werkzaamheden vermeldende, op basis
waarvan deze worden uitgevoerd, ofwel de omschrijving van de werkzaamheden in door opdrachtgever gedane
bestelling (zie art 1 lid e) op www.schoonmaakwoede.nl.br>
d. Object: het schoon te houden gebouw, schip, bus, trein, sanitair etc.br>
e Bestelling: Het pakket van werkzaamheden dat opdrachtgever in de webshop van aannemer, te vinden op
www.schoonmaakwoede.nl , heeft samengesteld en bevestigt heeft.br>
f. Eindinspectie: Een eindinspectie is een gelegenheid voor de opdrachtgever om de uitgevoerde
werkzaamheden te controleren of deze volgens de afgesproken standaard zijn uitgevoerd.
a. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten gesloten tussen aannemer en
opdrachtgever. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten van
aannemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken. Alle opdrachten worden slechts
onder de navolgende voorwaarden uitgevoerd, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen en deze zaak
door aannemer schriftelijk is bevestigd. Bedingen die de kern van de prestatie weergeven worden
overeengekomen in een door aannemer op te stellen opdrachtbevestiging. Met een opdrachtbevestiging wordt
gelijk gesteld een “Bestelling” in de zin van artikel 1 lid E.
b. Afspraken met personeel van aannemer binden aannemer niet, tenzij deze afspraken schriftelijk door
aannemer worden bevestigd.
c. De opdrachtgever erkent toepasselijkheid van deze Algemene voorwaarden door het enkele feit van het
geven van een opdracht aan aannemer, van welke aard ook, tenzij deze voorwaarden uitdrukkelijk
schriftelijk door de opdrachtgever zijn verworpen. Een enkele verwijzing door de opdrachtgever naar de
eigen voorwaarden of een standaardclausule op het briefpapier of inde eigen voorwaarden van
opdrachtgever met als inhoud de exclusieve werking van deze eigen voorwaarden is hiervoor niet
voldoende.
d. Indien ten aanzien van bepaalde, bij deze voorwaarden geregelde onderwerpen, afwijkende bedingen zijn
overeengekomen, blijven de onderhavige Algemene Voorwaarden voor het overige op die overeenkomst van
kracht. Overeengekomen afwijkingen gelden nimmer voor meer dan één opdracht, tenzij telkens schriftelijk
bevestigd.
e. Voorwaarden, bedingen etc. met agenten, vertegenwoordigers of andere tussenpersonen overeengekomen,
welke afwijken van deze voorwaarden binden aannemer slechts, indien deze door haar uitdrukkelijk
schriftelijk zijn bevestigd.
Alle offertes verliezen hun geldigheid 3 maanden na dagtekening, tenzij schriftelijk anders vermeldt.
De opdrachtgever wordt geacht met de opdrachtbevestiging en de werkomschrijving akkoord te zijn gegaan, doordat hij deze heeft ondertekend, doordat hij een bestelling heeft geplaatst, of doordat hij heeft toegestaan dat met de uitvoering der werkzaamheden wordt begonnen.
a. Wijzigingen van het geen volgens de opdrachtbevestiging is overeengekomen, zijn, behoudens in de
gevallen genoemd in artikel 7 lid b van deze Algemene Voorwaarden, voor partijen slechts bindend, indien
die wijzigingen door partijen schriftelijk of per e-mail zijn overeengekomen, in de vorm van een
aanvullingsclausule op de oorspronkelijke opdrachtbevestiging.
b. Als de opdrachtgever de datum voor uitvoer van de werkzaamheden wilt wijzigen, kan dit door
schriftelijk, telefonisch of per e-mail contact met aannemer op te nemen en in overleg een andere datum
te plannen. Aannemer is gerechtigd indien dit korter dan 7 dagen, maar eerder dan 4 dagen voor uitvoer
is, EUR 50,00 administratiekosten in rekening te brengen. Mocht het termijn korter dan 4 dagen voor
uitvoer zijn, maar eerder dan 24 uur voor uitvoer, dan is de aannemer gerechtigd om 30% van de hoofdsom
in rekening te brengen met een minimum bedrag van EUR 100,00. Tot slot indien de termijn korter dan 1
werkdag voor uitvoer is, zal de aannemer de volledige hoofdsom in rekening brengen.
a. De aannemer hoeft de opdrachtgever niet op de hoogte stellen indien schoonmaak- ,glazenwas
werkzaamheden dan wel andere werkzaamheden door derden zullen worden verricht. Met dien verstande dat de
kwaliteit van uitvoer voldoende gewaarborgd is.
b. Voor onderaanneming ten behoeve van de aannemer zijn deze Algemene Voorwaarden volledig van
toepassing en worden de medewerkers van de onderaannemer gelijkgesteld aan medewerkers van aannemer.
Hierbij wordt uitdrukkelijk naar artikel 13 van deze algemene voorwaarden gewezen.
a. De werkzaamheden zullen overeenkomstig het werkprogramma worden uitgevoerd.
b. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt, dat kleine afwijkingen noodzakelijk,
wenselijk of mogelijk zijn, kan de aannemer, zonder dat prijsaanpassing plaatsvindt, de uitvoering naar
eigen inzicht wijzigen. Zulks is echter uitsluitend toegestaan, indien de aldus gewijzigde werkzaamheden
tenminste een vergelijkbare kwaliteit garanderen.
c. Indien het de aannemer tijdens de uitvoering van de overeenkomst mocht blijken, dat afwijkingen van
het overeengekomen zodanig is, dat zij gepaard dient te gaan met prijsaanpassing, zal die
prijsaanpassing geschieden op basis van artikel 10 lid b van deze algemene voorwaarden.
d. Indien de overeengekomen werkzaamheden niet of slechts ten dele kunnen worden uitgevoerd, door
toedoen van opdrachtgever, geeft zulks geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs.
a. Indien door de opdrachtgever geconstateerd wordt, dat de uitvoering van de werkzaamheden in
belangrijke mate afwijkt van het overeengekomen werkprogramma, of indien de opdrachtgever aan de hand
van een tevoren tussen partijen schriftelijk overeengekomen kwaliteitsnormerings- en -controlesysteem
constateert, dat het resultaat van de verrichte werkzaamheden duidelijk beneden het naar algemeen
geaccepteerd niveau blijft, zal de opdrachtgever de aannemer onverwijld mondeling in kennis stellen van
de door hem geconstateerde afwijking en zal aannemer dit afdoende herstellen, met dien verstande dat dit
niet later dan na eindinspectie tussen aannemer en opdrachtgever kan plaatsvinden. Een eindinspectie
vindt plaats direct na afronding van de werkzaamheden door aannemer.
b. Indien opdrachtgever uit eigen beweging de keuze heeft gemaakt om geen eindinspectie te willen
uitvoeren, mag aannemer er van uitgaan dat na uitvoer van alle werkzaamheden de opdrachtgever akkoord is
gegaan met het bereikte schoonmaakniveau en vervalt de mogelijkheid voor opdrachtgever om kosteloos
herstel te vorderen.
a. Alle kosten van de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde hulp- en reinigingsmiddelen zijn
bij de prijs inbegrepen, tenzij anders is overeengekomen. De aannemer is vrij in zijn keuze van hulp- en
reinigingsmiddelen, tenzij anders is overeengekomen.
b. In afwijking van het hierboven onder a bepaalde, zal de opdrachtgever het voor de werkzaamheden
benodigde water, elektriciteit en gas kosteloos ter beschikking stellen. Bij glazenwas werkzaamheden aan
de buitenkant van het object is het de aannemer toegestaan kosteloos gebruik te maken van de
voorzieningen welke aan het gebouw ten behoeve van buitenwerkzaamheden aanwezig zijn.
c. In overleg tussen opdrachtgever en aannemer zullen zoveel mogelijk afsluitbare ruimten, zoals
werkkasten en dergelijke, voor materiaalopslag, uitsluitend voor gebruik door de aannemer, kosteloos ter
beschikking worden gesteld. De opdrachtgever is ook overigens gehouden om de bedrijfsmiddelen (daaronder
mede begrepen materialen, middelen en machines) van de aannemer, die in haar ruimte wordt gebruikt en
opgeslagen, als een goed huisvader te beheren, de bedrijfsruimte goed af te sluiten en alle maatregelen
te nemen die voor het behoud van de bedrijfsmiddelen noodzakelijk zijn. De ten behoeve van de
schoonmaakwerkzaamheden ingezette materialen, bedrijfsmiddelen en machines blijven eigendom van de
aannemer. De opdrachtgever is gehouden om op eerste verzoek van de aannemer eraan mee te werken, dat de
aannemer bedoelde goederen terugneemt.
d. In overleg met de aannemer zal de opdrachtgever ten behoeve van het personeel van de aannemer
voldoende faciliteiten kosteloos ter beschikking stellen, zoals garderobe, berging en dergelijke.
a. De prijs is gebaseerd op de bij de bestelling, ofwel op de bij de opname van de werkzaamheden
opgegeven of aangenomen oppervlakte, hoeveelheid, bezetting, aankleding, inventaris, gebruik en
bestemming van het object.
b. Indien in de in lid a. van dit artikel genoemde omstandigheden dusdanig afwijken van het geen
overeengekomen is, dat naar het oordeel van de aannemer prijsaanpassingen noodzakelijk is, zal
prijsaanpassing op basis van het onderstaande plaats vinden: 1. Het uit te voeren meerwerk, waarvan de
meerkosten berekend wordt aan de hand van het reeds toegepaste tariefplan. De opdrachtgever wordt
onverwijld op de hoogte gesteld van deze prijsaanpassing. Opdrachtgever kan in overleg met aannemer in
bovenstaande situatie besluiten tot aanpassing van de werkzaamheden.
c. Indien er een geval voordoet zoals is beschreven in artikel 7 lid c en artikel 10 lid b van deze
algemene voorwaarde en de opdrachtgever niet akkoord gaat met de prijsaanpassing, behoudt aannemer
uitdrukkelijk zich het recht voor om minder werkzaamheden uit te voeren. In zoverre dat deze
werkzaamheden met redelijkheid en billijkheid minimaal gelijk te stellen zijn aan de economische waarden
van de oorspronkelijk overeengekomen.
d. Indien er een geval voordoet zoals is beschreven in artikel 7 lid c en artikel 10 lid b van deze
algemene voorwaarde en de opdrachtgever niet akkoord gaat met de prijsaanpassing, daarnaast de aannemer
belet het hierboven onder c gestelde uit te laten voeren, heeft aannemer het recht om de oorspronkelijke
hoofdsom volledig in rekening te brengen.
a. Opdrachtgever dient de verschuldigde som onverwijld na uitvoer van de werkzaamheden elektronisch te
voldoen. Aannemer faciliteert opdrachtgever hiertoe middels een veilige mobiele betaaloplossing. Met “na
uitvoer” in de zin van dit artikel, worden de situaties uit artikel 7 lid c en artikel 10 lid b gelijk
gesteld. Partijen kunnen schriftelijk anders overeengekomen.
b. Indien er sprake is van “betaling op rekening” en deze later dan 10 dagen na factuurdatum voldaan
wordt, dan zal de wettelijke rente in rekening worden gebracht.
c. De aannemer is bevoegd de werkzaamheden op te schorten indien de opdrachtgever ondanks sommatie
weigert te voldoen aan de betalingsverplichtingen.
d. Alle kosten vallende op een eventuele gerechtelijke of buitengerechtelijke invordering, zijn voor
rekening van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op 15% van de hoofdsom met
een minimum van EUR 100,00
e. Het is de opdrachtgever niet toegestaan om zijn (vermeende) vorderingen op de aannemer te verrekenen.
f. Alle prijzen zijn exclusief B.T.W., tenzij anders vermeldt.
Wanneer de aannemer goederen aan de opdrachtgever verkoopt, zoals schoonmaakmiddelen en sanitaire benodigdheden, behoudt de aannemer zich de eigendom van de goederen voor, totdat de op de goederen betrekking hebbende rekeningen door de opdrachtgever zijn betaald. De aannemer is gerechtigd om zonder verdere aanzegging de goederen, voor zover niet verbruikt, terug te nemen nadat de vervaltermijn van de ter zake van die goederen door haar aan de opdrachtgever verzonden rekeningen zal zijn verstreken.
a. De aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het gebouw, de inventaris, personen of
eigendommen van personeel van de opdrachtgever, wanneer die schade het gevolg is van een toerekenbare
tekortkoming c.q. nalatigheid van de aannemer, diens personeel of onderaannemers bij de uitoefening van
de overeengekomen werkzaamheden. Die aansprakelijkheid kan niet meer belopen dan een maximumbedrag ad €
1.134.000 per gebeurtenis. Boven € 1.134.000 is de aannemer niet aansprakelijk. Partijen kunnen, mits
schriftelijk, voor wat betreft de aansprakelijkheid van de aannemer een ander maximumbedrag
overeengekomen (zie lid b van dit artikel).
b. Bij het aangaan van de overeenkomst kan, indien zulks wenselijk wordt geacht, worden overeengekomen
dat de aansprakelijkheid van de aannemer voor schade, te wijten aan opzet of grove schuld van de
aannemer, zijn personeel of onderaannemers die aan het gebouw, de inventaris, personen of eigendommen
van personeel van de opdrachtgever wordt toegebracht, op een hoger bedrag dan € 1.134.000 doch niet meer
dan € 2.500.000 per gebeurtenis wordt vastgesteld. De meerkosten die de aannemer heeft door het
verzekeren van deze uitbreiding van de aansprakelijkheid zullen, tenzij anders overeengekomen, in
rekening worden gebracht bij de opdrachtgever.
c. De schade, zoals bedoeld in lid a en b waarvoor de aannemer tot aan het genoemde c.q. overeengekomen
maximum aansprakelijk is, blijft beperkt tot de directe materiële schade en letselschade. De aannemer is
nimmer aansprakelijk voor vermogensschade en gevolgschade. Bij verlies van sleutels worden uitsluitend
de kosten voor het vervangen van sleutels vergoed.
d. De aannemer heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) afgesloten met het oog op de
in voorgaande leden bedoelde aansprakelijkheid. Bij zaken onder opzicht komt in afwijking van het
gestelde in lid a en b de schade voor vergoeding in aanmerking tot het bedrag waartegen aannemer
verzekerd is, met een minimum verzekerd bedrag van € 50.000 per aanspraak en € 100.000 per
verzekeringsjaar.
e. Voor schades die niet zijn genoemd in dit artikel is de aannemer niet aansprakelijk.
f. De aannemer aanvaardt bij gebruik van een hoogwerker geen aansprakelijkheid voor schade aan
beplanting, gazons, bestrating, leidingen, putten e.d.
g. De opdrachtgever vrijwaart de aannemer voor aanspraken van derden wegens bij, of ten gevolge van, de
uitvoering van deze overeenkomst geleden schade.
h. De opdrachtgever is verplicht om een schade binnen 7 dagen na het schadevoorval te melden.
a. Het is de opdrachtgever niet toegestaan, om respectievelijk gedurende de duur van de overeenkomst
tussen opdrachtgever en aannemer en gedurende een periode van 6 maanden na beëindiging daarvan,
personeel van de aannemer in dienst te nemen, respectievelijk op enigerlei wijze, direct of indirect, en
buiten de aannemer om, in te schakelen voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de
opdrachtgever.
b. Indien zonder instemming van de aannemer door de opdrachtgever een arbeidsverhouding wordt aangegaan
met de in lid a. van dit artikel bedoelde werknemers, verbeurt de opdrachtgever aan de aannemer een
boete van EUR 1500,00 per bedoelde arbeidsverhouding per week of gedeelte van een week dat een zodanige
arbeidsverhouding heeft geduurd respectievelijk nog voortduurt.
De overeenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor bepaalde tijd, wel te verstaan enkel voor de uitvoer van de gewenste werkzaamheden ofwel werkzaamheden die hier in nauw verband mee staan. Na de uitvoer van de werkzaamheden door aannemer en na het voldoen van het verschuldigd bedrag van opdrachtgever aan aannemer, vervalt deze overeenkomst van rechtswege.
a. Indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht bij de opdrachtgever, tijdelijk niet of slechts
ten dele kunnen worden uitgevoerd, geeft zulks geen recht op vermindering van de overeengekomen
totaalprijs voor die periode, indien aannemer binnen 7 dagen alsnog kan nakomen.
b. Indien door maatregelen van de opdrachtgever uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden tijdelijk
niet of slechts ten dele kan geschieden, respectievelijk niet zinvol is, geeft zulks geen recht op
vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.
a. Alle geschillen omtrent interpretatie, uitvoering en beëindiging van de overeenkomst zullen worden
onderworpen aan het oordeel van de Nederlandse bevoegde rechter, tenzij in overeenstemming gekozen wordt
voor een alternatieve geschilprocedure. Een geschil is aanwezig, wanneer één van partijen verklaart dat
zulks het geval is. De betreffende verklaring dient per aangetekend schrijven aan de wederpartij te
worden medegedeeld.
b. Als primaire rechter wordt de rechtbank Amsterdam, sector kantonrecht aangewezen.
c. Behandeling van een geschil schorst de mogelijkheid de overeenkomst als ontbonden te beschouwen op
grond van feiten welke aanleiding waren tot het gerezen geschil.
a. In alle gevallen waarin deze Algemene voorwaarden niet voorzien, zal een overeenkomst in het licht van deze voorwaarden en naar redelijkheid en de billijkheid moeten worden uitgelegd.
Copyright © 2006-2025 Schoonmaakwoede.nl